Тренінги для профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Насильство завжди супроводжується психічними травмами, що дуже часто призводять до гострих стресових розладів, інколи навіть до ПТСР. У воєнний час проблема хронічного стресу є актуальною як ніколи. Тож у межах Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» з метою профілактики наслідків тривалого стресу, відновлення адаптації та здатності спиратися на власні ресурси практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною провели тренінг для профілактики наслідків стресових розладів зі студентами груп 4.110, 4.111, 4.112, 4.113, 4.114, 4.115, 4.116 та 4.117. Під час тренінгу студенти навчалися дихальних вправ з елементами тілесної терапії, що допомагають опанувати емоційний стан у стресовій ситуації.
Тренінг з основ першої психологічної допомоги
Уже третій рік ми живемо в ситуації, коли кризові події відбуваються поряд з нами ледве не щоденно. Насильство з будь-якої причини – воєнні дії, домашнє насильство, нещасні випадки, катастрофи, стихійні лиха – призводить до того, що людина відчуває стрес, що є нормальною реакцією в ситуації нестачі ресурсів. Занадто сильний або тривалий стрес може завдати значної шкоди психічному та фізичному здоров’ю людини. Наші студенти – майбутні майстри виробничого навчання, у професійній діяльності вони будуть постійно спілкуватися зі своїми учнями, які у своєму житті часто стикаються з кризовими ситуаціями. Тож уміння правильно надавати першу психологічну допомогу особливо в наш час стає необхідним для педагога. Практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна у співпраці із викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною в межах Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» провели тренінг з основ першої психологічної допомоги зі студентами груп 4.110, 4.111, 4.112, 4.113, 4.114, 4.115, 4.116 та 4.117, під час якого були розглянуті основні аспекти та принципи надання першої психологічної допомоги, складений відповідний алгоритм дій у кризовій ситуації. Також студенти дізнались про способи, що допомагають зберігати власний психологічний ресурс та відновлювати самоцінність.
Тренінг із профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Питання збереження психічного здоров’я сьогодні є дуже актуальним. Тож 5 червня 2024 року з метою профілактики наслідків тривалого стресу, відновлення адаптації та здатності спиратися на власні ресурси практичним психологом Котенко Наталією Миколаївною в співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною було проведено тренінгове заняття з працівниками нашого коледжу. Під час зустрічі учасники познайомилися з причинами та можливими наслідками психічних травм, особливостями правильного реагування в разі гострої реакції на стрес, гострого стресового розладу, посттравматичного стресового розладу. У практичній частині присутні практикувалися у вправах, що допомагатимуть опановувати емоційний стан та регулювати власну поведінку.
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Насильство завжди супроводжується психічними травмами, що дуже часто призводять до гострих стресових розладів, інколи навіть до ПТСР. У воєнний час проблема хронічного стресу є актуальною як ніколи. Тож у межах всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» з метою профілактики наслідків тривалого стресу, відновлення адаптації та здатності спиратися на власні ресурси практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна в співпраці з викладачкою психології Стаднік Лідією Володимирівною в групах 105, 107, 110, 112, 113, 114, 115, 116 та 117 провели тренінги щодо профілактики наслідків стресових розладів.
Тренінги з основ першої психологічної допомоги
Ми живемо в такий час, коли кризові події відбуваються поряд з нами ледве не щодня. Насильство з будь-якої причини: домашнє насильство, нещасні випадки, катастрофи, воєнні дії, стихійні лиха – призводить до того, що людина відчуває стрес, що є нормальною реакцією в ситуації нестачі ресурсів. Занадто сильний або тривалий стрес може завдати значної шкоди психічному та фізичному здоров’ю людини. Наші студенти – майбутні майстри виробничого навчання, тому у власній професійній діяльності вони будуть постійно спілкуватися зі своїми учнями, які у своєму житті часто стикаються з кризовими ситуаціями. Отже, уміння правильно надавати першу психологічну допомогу, особливо в наш час, стає необхідним для педагога. Практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна в співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною в межах всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» провели тренінги з основ першої психологічної допомоги зі студентами груп 107, 105, 110, 112, 113, 114, 115, 116 та 117, під час яких було розглянуто основні аспекти та принципи, складено відповідний алгоритм дій у кризовій ситуації. Також студенти дізнались про способи, що допомагають зберігати власний психологічний ресурс та відновлювати самоцінність.
Тренінг зі співробітниками коледжу щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Життя людини так чи інакше пов’язане з переживаннями стресів. Короткий стрес сприяє концентрації фізичних та ментальних можливостей, мобілізує сили, а після отримання позитивного результату дає відповідні емоції, навіть є корисним. Тривалий стрес, коли наші ресурси зменшуються, а задачі, що маємо вирішити, збільшуються, підвищує ризик хронічних хвороб. Коли стрес переходить у дистрес, свою деструктивну стадію, проблема збереження власного психічного та, як наслідок, соматичного здоров’я стає доволі таки актуальною. Нажаль, зараз ми частіше стикаємось з психічними травмами та стресом.
На платформі «Градус» для Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, що ініційована Оленою Зеленською, було проведене дослідження, за результатами якого виявилося, що більше 70% українців з початку війни відчувають стрес та сильну нервозність, половина відчуває тривожність та напругу. Негативні стани, у більшості випадків, не знаходять виходу, тому людям стає гірше. Українці, час від часу, думають, що їм потрібна допомога, але все рівно за нею не звертаються, вважають що їх проблема недостатня для такого, що вони можуть справитися самостійно. Нажаль, стереотипи, що існують у нашому суспільстві щодо психологічної допомоги, є перепоною для звернення до спеціалістів. Як результат – часто проблеми не вирішуються, загострюються, переходять у хронічну форму. Тому доречними є просвітницька та профілактична робота щодо збереження психічного здоров’я усіх учасників освітнього процесу.
Соціально-психологічною службою коледжу було проведене опитування щодо наслідків тривалого стресу у студентів та співробітників, надані рекомендації, відбулися відповідні тренінги зі студентами, а 1 червня практичний психолог коледжу Котенко Наталія Миколаївна у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною провели тренінгове заняття зі співробітниками коледжу щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР. Під час тренінгу присутні дізналися про види стресових розладів, їх причини та наслідки. З’ясували, коли певна реакція на стрес є нормальною та, за сприятливих умов, може пройти самостійно, а у якому випадку слід обов’язково звернутися до фахівців. Також навчалися дихальним вправам, що допомагають стабілізувати емоційний стан у разі виникнення стресової ситуації.
Попередження потрапляння в ситуації торгівлі людьми
З початку війни ризик потрапляння в ситуацію торгівлі людьми значно підвищився як в Україні, так і поза її межами. Це пов’язано з тим, що частина людей виїхала на тимчасове місце проживання до Європи, частина переміщена всередині держави, а значна кількість людей примусово вивезені на територію Росії. Окрім того, російська агресія та злочини, вчинені представниками держави-агресора стосовно мирного населення України, зокрема, їх незаконне утримування, перебування в полоні та використання у збройному конфлікті, загострили проблему трудової та сексуальної експлуатації.
На фоні складної ситуації, яка склалася в нашій країни, великої кількості людей, які потрапили у скрутне становище та складний психологічний стан людей, які змушені були залишити власні домівки, пройти крізь інші важкі випробування, люди стають більш вразливими та можуть потрапити у ситуації торгівлі людьми. Саме тому, з метою попередження потрапляння в ситуації торгівлі людьми, соціальним педагогом Беленченко І.В. було організовано та проведено інформаційний захід для студентів коледжу.
Під час заходу студенти дізналися про причини потрапляння в ситуації торгівлі людьми, ознаки торгівлі людьми, шляхи та методи вербування, загальні правила безпечного працевлаштування в межах України та за кордоном.
Профілактика булінгу серед студентів коледжу
Булінг – форма насильства у вигляді травлі, бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичній розправі тощо. Існує декілька видів булігу: фізичний, економічний, психологічний, сексуальний. Зараз, за часів дистанційного навчання, особливого розповсюдження набув кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв, цькування через соціальні мережі. Тому профілактика цього негативного явища є необхідністю.
Завжди вважалося, що проблема булінгу – проблема, перш за все, самої дитини, якась вона не така, робить щось не так, тому її і ображають. Але на справді булінг – проблема педагога, куратора, класного керівника, які допустили у закладі освіти такі випадки. Профілактика булінгу повинна відбуватися не «тут і зараз», а має бути системною. Саме так і ведеться робота у нашому коледжі. Практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна, соціальний педагог Беленченко Ірина Вікторівна у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною постійно проводять бесіди зі студентами щодо запобігання булінгу. В коледжі, на постійній основі, працював і буде працювати студентський психологічний гурток «Медіація» (керівники Котенко Н.М. та Стаднік Л.В.). Розроблений необхідний матеріал, проводяться тренінгові заняття щодо сприяння створенню позитивного психологічного клімату в групі з кураторами та студентами першого курсу. Звісно, наші студенти вже не діти, але вони майбутні педагоги, тож своєю роботою ми не тільки допомагаємо їм впоратися зі складнощами адаптації у новому колективі, а і навчаємо їх взаємодіяти з майбутніми вихованцями. Така системна робота дає відповідний результат. Щорічне опитування, що проводилось соціально-психологічною службою коледжу стосовно проблеми булінгу, показало обізнаність наших студентів з цього питання та наявність здорового психологічного клімату у групах.
Тренінги зі студентами з основ першої психологічної допомоги
Ми живемо в такий час, коли кризові події відбуваються поряд з нами ледве не кожного дня. Нещасні випадки, катастрофи, воєнні дії, стихійні лиха призводять до того, що людина відчуває стрес, що є нормальною реакцією в ситуації нестачі ресурсів. Занадто сильний або тривалий стрес може нанести значної шкоди психічному та фізичному здоров’ю людини. Наші студенти – майбутні майстри виробничого навчання, тож у своїй професійній діяльності вони будуть постійно спілкуватися зі своїми учнями, які в своєму житті часто стикаються з кризовими ситуаціями. Тож вміння правильно надавати першу психологічну допомогу, особливо в наш час, стає необхідним для педагога. Практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною провели тренінги зі студентами з основ першої психологічної допомоги, під час яких були розглянуті основні аспекти та принципи, складений відповідний алгоритм дій в кризовій ситуації. Також студенти дізнались про способи, що допомагають зберігати власний психологічний ресурс та відновлювати самоцінність.
Лекції-бесіди з метою профілактики адиктивної поведінки
Адиктивна поведінка – один із різновидів девіантної поведінки, що характеризується непереборним бажанням переживати інтенсивні емоції за допомогою штучної зміни свого психічного стану внаслідок вживання деяких речовин або постійної фіксації уваги на певних видах діяльності.Руйнівне значення для психіки та здоров’я людей мають хімічні адикції - системне споживання психоактивних речовин (алкоголю та наркотиків), що характеризується непереборним потягом до постійного вживання обраної речовини та значними труднощами в добровільному припиненні їх вживання.
Відомо, що мотивацією адиктивної поведінки є спроба змінити свій спосіб життя на більш яскравий та емоційно позитивний, відійти від реальності, але засоби, що обирає людина часто призводять до зворотного результату. Існує декілька основних мотивів вживання алкоголю та наркотичних речовин: прагнення усунути емоційний дискомфорт, отримання задоволення, бажання стати більш активним або розкутим, невміння вчасно сказати «НІ!» і відмовитися від запропонованого алкоголю або наркотичних речовин, «сімейні традиції» вживання, що потім унаслідуються дітьми та стануть нормою їх дорослого життя.
Нажаль, у нашій країні культура звернення до психологів з метою вирішення власних внутрішніх конфліктів та досягнення внутрішнього благополуччя знаходиться на початковому етапі розвитку, а ситуація з вживанням алкоголю та наркотиків, особливо серед молоді, є критичною. Тож, практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна, у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною, провела серію лекцій- бесід зі студентами першого курсу щодо профілактики адиктивної поведінки.
Тренінг з педагогами «Основи першої психологічної допомоги»
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги людям, що страждають з різних причин. Вона полягає в тому, що ми, знаходячись «тут і зараз», ми пропонуємо елементарну людську підтримку, проявляємо емпатію, даємо практичну інформацію, демонструємо повагу та підтримуємо у постраждалого впевненість у його можливостях.
Будь-які кризові події – нещасні випадки, катастрофи, воєнні дії, стихійні лиха призводять до певних наслідків. Людина відчуває стрес. В такому випадку стрес і є нормальною реакцією, що наступає, коли потреби людини стають більшими за її ресурси. Занадто сильний або тривалий стрес може нанести шкоди психічному та фізичному здоров’ю людини. Коли людині загрожує небезпека, вона часто реагує інстинктивно. Таку реакцію можна назвати «бийся, біжи або завмри». Людині важко міркувати, раціонально думати, сконцентруватися, запам’ятовувати інформацію. Психіка стає менш гнучкою. У тяжких випадках людина може не розуміти де знаходиться, який зараз день та час, може виглядати відстороненою, «бути в собі», навіть оціпеніти або стати більш агресивною та дратівливою.
Реакції на стрес можуть бути різними в залежності від ситуації та особистості людини, її життєвого досвіду. Реакція не завжди проявляється одразу після кризової події, іноді вона є відтермінованою на години або навіть дні, може проявитися раптово, навіть під час занять, у вигляді м’язового напруження, нудоти, плачу, слабкості, ступору, апатії, нервової дрожі, істерики. Тож нам потрібно бути готовим та знати як ми можемо правильно надати першу психологічну допомогу.
22 грудня 2022 року соціальний педагог Ірина Беленченко, практичний психолог Наталія Котенко та викладач психології Лідія Стаднік провели з педагогами тренінг щодо основ першої психологічної допомоги. Педагоги мали можливість поновити та удосконалити свої знання з надання першої психологічної допомоги, отримати навички підтримки самоцінності та входження у ресурсний стан за допомогою арттерапії. Під час тренінгу використовувались інтерактивні дистанційні технології.
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
В наш час дуже актуальною є проблема дистресу, тож з метою профілактики наслідків тривалого стресу, відновлення адаптації та здатності спиратися на власні ресурси, практичний психолог Котенко Наталія Миколаївна у співпраці з викладачем психології Стаднік Лідією Володимирівною провели серію тренінгових занять зі студентами нашого коледжу.
Під час тренінгів були розглянуті причини та можливі наслідки психічних травм. Студенти дізналися про прояви та особливості правильного реагування в разі гострої реакції на стрес, гострого стресового розладу, посттравматичного стресового розладу. Також студенти навчалися дихальним вправам, що допоможуть їм опановувати свій емоційний стан та регулювати власну поведінку.
Сприяння коледжем в отриманні гуманітарної допомоги студентами-сиротами та студентами з малозабезпечених сімей від Товариства Червоного хреста Основянського району.
Виховний захід "Гендер: рівні можливості для всіх"
Друге заняття з кураторам академічних груп у рамках тренінгового заняття " Формування позитивного психологічного клімату в групі"
Перше заняття з кураторам академічних груп у рамках тренінгового заняття " Формування позитивного психологічного клімату в групі"
Профілактика алкоголізму
Профілактика дезадаптації
Психологічна просвіта
Тренінги з розвитку комунікативних навичок та навичок конструктивного вирішення конфліктних ситуацій
Робота гуртка медіації
Чергове засідання гуртка "Медіація"
Першого та шостого березня 2019 року відбулися чергові зустрічі
психологічного гуртка «Медіація». Тема: «Протидія насиллю та
булінгу».
Відбулося нагородження переможців у конкурсі творчих робіт з
дисципліни «Психологія».
Поздоровляємо:
Ковальчук Владу (М 18),
Лошак Нелю (М 18),
Неведрову Вікторію (М 18),
Мацегору Дарину (Б 28),
Шаріпова Максима (М 28),
Костіна Антона (ЕМ 18),
Пазнікова Костянтина (ЕМ 18),
Рудько Сергія (ЕМ 18),
Годь Миколу (ТМ 28)
У листопаді – грудні місяці зі студентами першого курсу були проведені тренінги з метою розвитку комунікативних схильностей та формування конфліктологічної компетентності. Студенти навчалися працювати в команді, вести діалог, знаходити потрібний стиль поведінки та конструктивний вихід в різноманітних конфліктних ситуаціях.
НАРКОТИКАМ-НІ!
25.10, 30.10 та 01.11 у Харківському професійно-педагогічному коледжі на базі І та ІІ підрозділів було проведено цикл інформаційних профілактично-виховних бесід, під назвою «Наркотикам – НІ!». Для проведення заходу було запрошено представників організації «Фонд спасіння дітей та підлітків України від наркотиків», а саме Бабенко А.О., Шмаривоз А.В., та Миславську И.Б. основною і єдиною метою якої, є боротьба із поширенням наркоманії серед дітей і підлітків, шляхом інформування молоді про всі аспекти виникнення, розвитку та наслідків наркотичної залежності.
Серед слухачів були присутні студенти нового набору, які у ході лекції-бесіди отримали вичерпну інформацію про поширення проблеми наркоманії в Україні. Окрему увагу було приділено саме розвитку і основним етапам виникнення залежності та стадіям руйнівного впливу наркотиків на особистість людини. Головною метою цього заходу стало інформування підлітків щодо наслідків вживання наркотичних речовин саме на психічний стан людини та етапи деградації, які прогресують в особистості людини із наркотичною залежністю.
Наприкінці заняття, студенти отримали роздатковий матеріал, у якому детально викладено та проілюстровано інформацію про проблему наркоманії в Україні та шляхи її подолання.
«ДРУГОВІ, ЯКИЙ НЕ ВРЯТУВАВ МЕНІ ЖИТТЯ»
1 листопада студенти Харківського державного професійно-педагогічного коледжу імені В. І. Вернадського відвідали на базі ХДНБ ім. В. Г. Короленка презентацію роману французького письменника Ерве Гібера «Другові, який не врятував мені життя», яку переклав українською мовою директор видавництва ''Пінзель'' Іван Рябчій.
Роман був опублікований в 1990 році. Книга демонструє внутрішні переживання автора, якому у тридцять три роки діагностували СНІД, протікання його хвороби, а найголовніше - публічна заява про проблему ВІЛ/СНІДу у французькому суспільству.
Наразі існує потреба звернення уваги українського суспільства до цієї проблеми, адже Україна залишається лідером в Європі за масштабами поширення ВІЛ-інфекції у Європі.
На зустрічі були присутні члени громадської організації ''Мережа 100% життя'' які докладніше освітили ситуацію з цією інфекцією в українському суспільстві.
Шановні батьки! Ця сторінка створена для вас. Якщо у вас є пропозиції щодо інформації, яку б ви хотіли на ній побачити, звертайтесь до мене особисто, по телефону, за допомогою електронної пошти («питання психологу»).
Ваші побажання будуть враховані.
З повагою
Наталія Миколаївна Котенко
Особливості роботи з учнями та студентами з різними
типами темпераменту.
Багато хто чув слово ТЕМПЕРАМЕНТ, але далеко не всі знають, що ж це таке. Темперамент – це вроджена якість особистості, яка передається у спадок та майже не піддається змінам. Темперамент визначає темп, ритм, швидкість та інтенсивність психічних реакцій, від чого залежить швидкість переключення уваги, прояву емоцій, швидкість сприймання, прояв вольових якостей, темп та ритм мови. Всі ці якості обов’язково необхідно враховувати під час роботи з учнями та студентами.
В основі темпераменту лежать такі якості нервової системи людини:
1) сила процесів збудження та гальмування, від яких залежить витривалість, та, як слідство, і працездатність клітин кори головного мозку;
2) рухливість нервових процесів – та швидкість, з якою збудження змінюється гальмуванням, а гальмування – збудженням;
3) врівноваженість нервової системи – те, в якому ступені сила збудження відповідає силі гальмування.
Ці властивості нервової системи в комбінації і утворюють типи вищої нервової діяльності, які дають основу темпераменту.
І. П. Павлов виділив чотири основних типи:
Особливості типів темпераменту починають виявлятися ще в дитинстві. А в учнів та студентів ВНЗ ці особливості становляться помітними ще під час вступної кампанії. Хтось швидко написав роботу та здав її через півгодини. Хтось довго перевіряє та ще сидить в аудиторії, коли всі вже розійшлися. Зовсім не обов’язково, що ця дитина погано знає матеріал, можливо вона меланхолік за темпераментом, а перший був холериком. Як же відрізняти їх і як слід враховувати їх особливості під час навчального процесу. Які вони: сангвініки, флегматики, холерики та меланхоліки…
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ХОЛЕРИКА
Девіз холерика – «все або нічого!». Холерики відрізняються підвищеною збудливістю і неврівноваженістю поведінки, різкими змінами настрою. Всі реакції даного типу носять яскравий характер. Коли «заведеться», може бути агресивним, схильним до ризику. Міміка і жести виразні, мова швидка. Витрачає багато енергії, тому холерику потрібен досить тривалий період сну, щоб відновитися.
У діяльності енергійний, цілком віддається справі, здатний подолати будь-які перешкоди, може виконувати багато завдань одночасно. У спілкуванні прагне лідерства, віддає перевагу рухливим іграм, динамічним заняттям. Товариський, але буває дуже прямолінійним, що заважає йому підтримувати рівні відносини з оточуючими. Важко пристосовується до всіляких обмежень, режимних моментів, вимог старших. Діти такого типу часто намагаються керувати дорослими, конфліктують зі своїми однолітками, не хочуть виконувати певні правила, можуть висловлювати протест. «На місці» там, де потрібна швидка реакція і ініціатива.
Позитивні риси: товариський, енергійний, впевнений у собі, наполегливий, активний, ініціативний, вважає за краще боротися.
Негативні риси: нестриманий, дратівливий, грубий, запальний, здатний на безрозсудні вчинки, часто ризикує.
Рекомендації: слід раціонально використовувати енергію дитини шляхом переключення з одного виду діяльності на інший, не гальмувати активність таких дітей у формі прямої заборони. Не підвищувати голос і не залякувати, але й не задовольняти їх примхи тільки заради спокою. Холеричні діти потребують тактовної допомоги та співчуття при ускладненнях. Спілкуйтесь спокійним та впевненим тоном, намагайтесь уникати різних емоційних реакцій, спрямованих безпосередньо на учня або студента. Краще впливати опосередковано, через колектив. Враховуйте мотиви вчинків, залучайте до активної діяльності, пов’язаної з виявом ініціативи.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ФЛЕГМАТИКА
Спокійний, повільний, пунктуальний, врівноважений, незворушний в будь-яких ситуаціях, легко стримує свої пориви і емоції, вміє терпіти фізичний біль. У нього майже не буває некерованих вчинків. Легко і успішно виконує роботу, що вимагає напруги. Особливо ефективний при монотонній роботі. Неквапливий, діє за принципом «7 разів відміряй, 1 раз відріж». Любить планувати свою роботу, дотримуватись прийнятого розпорядку життя. Упертий і наполегливий в досягненні мети, почате звичайно доводить до кінця. Коротко спілкується, не любить порожнього базікання. Насилу пристосовується до нової обстановки. Хворобливо реагує, коли необхідно перебудуватися або відмовитися від звички. Болісно переживає несправедливість, зазіхання на його права, розлуку з близькими людьми. Боїться і не любить змін, нестабільності. Не витримує фізичних навантажень, якщо змушений виконувати їх у швидкому темпі. Хороший там, де потрібні зваженість, неквапливість.
Позитивні риси: неквапливий, схильний до порядку, неконфліктний, поступливий, розсудливий, діловитий, наполегливий, сильна воля, відчуття товариства.
Негативні риси: млявий, байдужий у відношенні до праці, себе, людей; сором’язливість, лінощі.
Рекомендації: слід наполегливо використовувати завбачливі настанови на будь-яку діяльність, здійснювати докладний інструктаж (Що? Коли? У якій послідовності?). Не карайте флегматика за повільність, не звинувачуйте у некмітливості, бо тоді у дитини формується комплекс неповноцінності через постійні невдачі. Залучайте до цікавої діяльності, стимулюйте вияв щирих почуттів, зміцнюйте віру у власні сили. Уникайте демонстративних доручень, пов’язаних з високим темпом виконання. Помічайте та вітайте кожен вияв самостійності дитини, непомітно допомагайте у складних справах. У флегматиків необхідно на життєвих прикладах розвивати уяву, мислення, почуття. Потрібно навчати також правильно переключати увагу під час виконання завдань і раціонально розподіляти час.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ САНГВІНІКА
Легко йде на контакт, швидко адаптується в новому колективі. Живий, рухливий, швидко реагує на події. Не губиться в будь-якій ситуації, легко ладнає з людьми, знаходить спільну мову, часто стає «душею компанії». Легко і швидко при необхідності змінює тактику поведінки, винахідливий і дотепний. Міміка і жести яскраві й виразні, голос гучний, настрій доволі стійкий. Відрізняється ораторськими здібностями, життєлюбністю, мажорним настроєм, здатний повести за собою, користується симпатією ровесників.
Легко береться за справу, відгукується на все нове, але так само легко здатний втратити до неї інтерес, коли відчуття новизни проходить. Інтереси і нахили мають поверховий характер. Намагається займатися тільки приємною, легкою і цікавою для нього діяльністю й уникати складного, неприємного, нецікавого. Уміє долати перешкоди. Люблячи комфорт, легко мириться зі скрутою. Необхідний там, де потрібні швидка реакція і холоднокровність.
Позитивні риси: допитливий, товариський, привітний, рухливий, життєрадісний, емоційний, жвавий, комунікабельний, впевнений, любить бути в колективі.
Негативні риси: легковажний, безтурботний, нестійкі інтереси, переоцінює себе, не доводить справи до кінця.
Рекомендації: вимоги повинні бути максимально справедливими. Варто давати вихід енергії, стимулювати розкриття потенціалу і здібностей у суспільно-корисній праці. Довіряйте, підтримуйте корисну ініціативу, починання, закріплюйте віру у власні сили у процесі подолання труднощів. Допомогу надавайте у формі відкритої дружньої підтримки, поради. Не варто давати доручення, пов’язані з довготривалою монотонною діяльністю. Використовуйте додаткові стимули, аби домогтися завершення роботи. Якщо дитина недоброякісно виконала завдання, примушуйте виконати те саме ще раз. Пам’ятайте, що в дитини – сангвініка швидко руйнуються звички, вона швидко втомлюється від одноманітних занять, форм і методів роботи. Формуйте стійкі інтереси, навчіть виконувати роботу до кінця.
Будьте максимально вимогливими при скоєнні дитиною порушень. Навчіть дитину дорожити дружбою. Використовуйте лідерські якості сангвініка в колективі, залучаючи до організації суспільно корисних заходів.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ МЕЛАНХОЛІКА
Такі діти малоактивні, вразливі, малорухливі. Чуттєві, їх легко образити, глибоко переживають найменші невдачі. Все приймають близько до серця, лякливі. Ці особистісні якості не можна ліквідувати. Відчуття відрізняються глибиною. Звичайно замкнутий, меланхолік розкутий тільки з близькими. Не прагне бути на перших ролях. Дуже вимогливий до себе і оточуючих.
Досить пасивний у спілкуванні з дорослими і однолітками. Тактовний, уміє зважати на почуття інших людей. Важко переносить інтенсивну роботу, надає перевагу спокійним видам діяльності. Швидко втомлюється, нерішучий, схильний до коливань. Дуже вразливий і чутливий до схвалення своєї діяльності чи негативної оцінки результатів своєї праці. У екстремальних і стресових ситуаціях можливий зрив, але у звичайній доброзичливій обстановці меланхоліки кмітливі, уважні і чуйні. Слабкий тип нервової системи. Дуже довго і хворобливо адаптується в новому колективі.
Позитивні риси: м`який, тактовний, делікатний, серйозний, чуйний, уміє дружити.
Негативні риси: замкнутий, образливий, пригнічений, песимістичний.
Рекомендації: завжди дотримуйтесь принципу поступовості. Правильний виховний підхід полягає в тому, що дорослий виявляє співчуття і повне розуміння. Тактовно, глибоко і зацікавлено проникайте в духовний світ дитини. Проявляйте максимум доброти, здійснюйте моральну підтримку та зміцнюйте віру у власні сили.
Не допускайте підвищення голосу, окриків та непосильних вимог. Виховуйте волю, наполегливість і почуття власної цінності в колективі. Вчасно приходьте на допомогу під час виконання завдань, схвалюйте, підтримуйте найменший прояв активності. Потрібно через певний проміжок часу організовувати «ситуації успіху» для такої дитини. Вчіть планувати свою діяльність, розумно розподіляти час. Важливо навчити дитину збалансувати добову і тижневу тривалість праці та відпочинку, інакше можливе нервове і фізичне виснаження на ґрунті хронічної перевтоми або формування відрази до праці, апатія.
Наведені вище чотири основних типи темпераменту практично не існують у чистому вигляді. Між ними існують шістнадцять проміжних форм, за яких можливі компенсації типологічних проявів основних типів. Наприклад, якщо студент холерико-меланхолік, то в цьому випадку, дуже вірогідно, що імпульсивність холерика буде скомпенсована нерішучістю меланхоліка або навпаки, це вже кому і що подобається. У результаті рішення приймаються без поспіху, не затягуючи цей процес. Існують думки, що майже в кожному з нас є частка холерика, флегматика, сангвініка та меланхоліка. Справа тільки у відсотковому відношенні.
Педагог повинен під час своєї роботи враховувати не тільки особливості темпераменту студента та учня, а й особливості свого темпераменту. Іноді здається, що студент занадто повільний, але якщо педагог виражений холерик, то повільними для нього будуть майже всі.
Якщо Ви бажаєте дізнатися про свій тип темпераменту, для цього слід завітати до кабінету психолога та пройти спеціальний тест.
Джерела інформації: Немов Р. С. Психология. – М., 2007;
Барташев А. В. Диагностика темперамента и характера. – М., 2007;
Щёкин Г.В. Визуальная психодиагностика: познание людей по их внешности и поведению. – К., 2007.
Шановні студенти! Я ваш психолог і в своїй роботі завжди враховую ваші інтереси. Тому вибір інформації для цього розділу здійснюється за вашим бажанням.
Якщо вас цікавить якась інформація, пов’язана з психологією, можете повідомити мені, надіславши листа в розділі «питання психологу» або сказати мені про це особисто.
З повагою
Наталія Миколаївна Котенко
Що робити, якщо ви підозрюєте, що ваш друг
грубо поводиться зі своїм партнером.
У якому випадку необхідно повідомити дорослого про те,
що відбувається?
Як допомогти, якщо ваш друг або подруга стали
жертвами нездорових взаємин.
Шановні студенти. До мене часто звертаються з питаннями, які пов’язані з проблемами взаємовідносин. Практика показує, що багатьом вашим одноліткам важко визначити якість своїх взаємин. Ознаки нездорових відносин можуть бути завуальовані, тому корисним є час від часу аналізувати свої почуття. Слід пам’ятати, що нездорові відносини дуже рідко стабілізуються згодом. Нажаль, навпаки, зазвичай ситуація погіршується. Тож пропоную маленький тест, завдяки якому ви зможете визначити, чи досить здоровими є ваші взаємини з партнером.
Тест на якість взаємин.
Здорові взаємини
Співробітництво і щирість:
Повага:
Економічне партнерство:
Чесність і прийняття:
Довіра і підтримка:
Нездорові взаємини
Залякування і примус:
Неповага:
Економічний контроль:
Зменшення, заперечення, обвинувачення:
Ізоляція:
Вправа «ЯК УПРАВЛЯТИ СВОЇМ ЄМОЦІЙНИМ СТАНОМ ТА ВИХОВУВАТИ ВОЛЮ»
1. Кожна людина має деякий час по дорозі на роботу або на навчання. Декілька хвилин тренування під час дороги виявляється достатнім для позитивного налаштування до майбутньої діяльності. Найважливішими компонентами цього заняття є: дихальна гімнастика, самоконтроль постави, вираз обличчя, тембр голосу. Формуванню позитивного настрою сприяє ходьба у темпі. Відправляючись на роботу або на заняття, перед дзеркалом слід перевірити свою поставу, зовнішній вигляд, вираз обличчя.
Перш за все, обличчя повинно мати приємний вираз. Це дуже важливо. На привітну посмішку люди завжди відповідають посмішкою. Крім того, підтримка на обличчі виразу заспокоєння за механізмами фізіологічного зворотного зв’язку забезпечує стабілізацію позитивного емоційного стану.
Все в організмі взаємопов’язане. Радісний вираз обличчя надає почуття впевненості в собі, воно обов’язково проявляється в поставі. З іншого боку, достатньо тільки опустити голову та зігнути плечі, одразу з’являться сум та пригнічений стан.
2. Кожному емоційному стану відповідає визначенийтемпоритм - єдина внутрішня швидкість, як би рівнодіюча всіх швидкостей, яка задається мозкові ззовні та зсередини, та пов’язана з тонусом емоціями, увагою та рухами. Виділяються темпоритми спокою, підготовки до дії, роздумів, активності, екстазу.
Вправи на темпоритми тренують рухливість нервових процесів, виховують властивості добре адаптованої «сильної» особистості.
З метою розвитку навиків саморегуляції можливо використовувати вправи на оволодіння фізичним темпоритмом, які краще за все відпрацьовувати під час ранкової зарядки. Суть тренування полягає у наступному: змінюючи темп (від сповільненого до прискореного), здійснюється 10 – 12 рухів.
Перша вправа – стискання та розтискання пальців рук.
Друга – малювання пензлем вісімки.
Третя – переведення ока з предмету та предмет.
Четверта – чергування темпу ходи від повільного до прискореного в різному ритмі. Таким чином по 10 – 12 разів йде відпрацювання кожного темпоритму.
3. Згідно з теорією емоцій Джеймса – Ланге, легше спостерігати «сильні» емоції, такі, як любов, гнів, страх, виконуючи вправи, що дозволяють відчути взаємодію між фізичними відчуттями та почуттями, що їх супроводжують.
1). Дайте собі можливість розізлитися. Можливо, вам необхідно для цього представити собі якусь людину або ситуацію, або політичного діяча, який викликає у вас гнів. Дайте емоції сформуватися, змініть вашу позу, щоб руки стиснулись у кулаки, зуби зійшлися, щелепа була злегка висунута вперед. Намагайтеся помічати ці та інші зміни.
2). Розслабтеся, порухайтеся, глибоко подихайте. Відпустіть емоцію та подивіться навкруги себе. В результаті ваше емоційне напруження зникне і ви будете почувати себе легко.
3). Тепер відчуйте себе одиноким, покинутим. Це легше зробити на підлозі. Дайте можливість тілу згорнутися, коліні притуліть до тіла, голову до грудей.
4). Знов розслабтеся та відчуйте полегшення.
4. Оберіть час, коли ви зайняті важкою тривалою роботою, інтелектуальною або фізичною. Коли відчуєте втому, лягайте на підлогу (вправу можна робити і сидячи). Намагайтеся близько п’яти хвилин дихати повно та повільно. Нічого не робіть, просто дайте своїм м’язам розслабитися, диханню уповільнитися, відпустіть свої думки. Прикрийте повіки. Думкою подивіться на себе зсередини. Чоло розгладжене… Обличчя розслаблене… Челюсті розжаті… Руки, тулуб, ноги розслаблені. Представте собі красивий краєвид. Постарайтеся як би перенестися туди. Відчуйте аромат квітів, трав, почуйте шелест листя…. Насолоджуйтеся відпочинком та спокоєм. Через п’ять хвилин зробіть глибокий вдих, відкрийте очі. Напружте м’язи ніг, тулуба, перевірте їх слухняність, готовність до роботи. Допомагають розслабитися і приємні мелодії.
5. Для посилення волі зробіть вправу, яка на перший погляд буде вважитися вам безглуздою. Вправу слід виконувати на протязі п’яти хвилин в день.
1) Візьміть коробок сирників та покладіть його на стіл перед собою.
2) Виймайте сирники один за одним.
3) Закрийте коробочку.
4) Відкрийте коробочку та покладіть сирники назад, один за одним.
5) Закрийте коробочку.
Продовжуйте виконувати вправу 3 – 7 разів, поки не закінчиться час. Після виконання вправи запишіть, що ви при цьому відчували. Зверніть увагу на всі причини, які ви знаходили, щоб припинити це «безглузде» заняття.
Під час повтору вправи через декілька днів почнуться зміни, хоча кожен день ви будете знаходити багато нових причин, через які цю вправу слід припинити. У майбутньому вам буде легко витримувати п’ять хвилин, які відводяться на вправу та, крім цього, ви отримаєте відчуття сили та самоконтролю.
Котенко Наталія Миколаївна - практичний психолог вищої категорії, викладач, педагогічний стаж - 15 років. Контактні телефони: 050 990 45 07 098 260 92 66 e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
|
|
|
Беленченко Ірина Вікторівна - соціальний педагог першої категорії, викладач, педагогічний стаж - 10 роки.
Контактний телефон: 050 643 87 33 e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. |
План заходів щодо профілактики булінгу 2024_2025
План роботи практичного психолога 2024_2025
Тренінги для профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінг з основ першої психологічної допомоги
Тренінг із профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Попередження домашнього та гендерно зумовлепного насильства
Тренінги з основ першої психологічної допомоги
Тренінг зі співробітниками коледжу щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Профілактика булінгу серед студентів коледжу
Тренінги зі студентами з основ першої психологічної допомоги
Тренінг з протидії гендорному насильству
Профілактика адиктивної поведінки
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінг з педагогами «Основи першої психологічної допомоги»
Корисні матеріали психологічної служби
Захід "16 днів проти насильства"
Конкурс плакатів до дню боротьби зі СНІДом
Основною метою роботи психологічної служби коледжу є виконання завдань, пов’язаних з підвищенням ефективності педагогічного процесу, сприяння особистісному та професійному зростанню, соціальному благополуччю та збереженню психологічного здоров`я усіх учасників освітнього процесу.
Організація роботи практичного психолога та соціального педагога базується на поєднанні таких компонентів:
– заходах, спрямованих на реалізацію державних, регіональних програм, наказів та рішень;
–запиту і специфіки навчального закладу;
– річного плану діяльності практичного психолога та соціального педагога;
Основними завданнями психологічної служби є:
–надання соціально-психологічної допомоги студентам та співробітникам коледжу;
–формування у студентів та співробітників коледжу високого рівня психологічної культури;
–психологічна просвіта:
–вивчення психологічних труднощів студентів коледжу та підготовка рекомендацій кураторам груп щодо взаємодії зі студентами;
–сприяння особистісного розвитку студента;
–здійснення соціально-педагогічного патронажу, який спрямований на надання допомоги соціально незахищеним категоріям студентів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їх соціального статусу;
– сприяння особистісному розвитку кожної особистості;
– соціально-діагностичне опитування та прогнозування щодо соціальної захищенності студентів та їх родин, яке спрямоване на попередження втрати контингенту.
Основними видами діяльності служби є:
1. Психологічна просвіта – у формі проведення лекцій, тренінгів, бесід, презентацій, а також створенні інформаційних стендів з метою розповсюдження психологічних знань серед студентів, викладачів та співробітників, спрямованого на підвищення психологічної культури особистості.
2. Індивідуальне консультування усіх учасників педагогічного процесу з метою надання психологічної підтримки та допомоги у кризових життєвих ситуаціях, самопізнанні, вирішенні особистісних проблем, налагодженні міжособистісних стосунків, особистісному розвитку, формуванні соціально корисної життєвої перспективи.
3. Соціально – психологічна діагностика (індивідуальна та групова) – проведення досліджень з актуальних проблем, які виникають у навчальному процесі з метою з’ясування змісту і умов індивідуального розвитку студентів, їх особистісних ресурсів, визначення причин, які ускладнюють їх розвиток та навчання, сприяння самопізнанню та саморозвитку.
4. Психологічна корекція – здійснення психолого-педагогічних заходів у вигляді тематично-інформаційних лекцій, групових тренінгових програм, соціально-психологічних рольових ігор (соціально-психологічний театр). Корекція також реалізується в форматі активного соціально-психологічного навчання через індивідуальну та групову роботу особистісної та соціально-психологічної спрямованості.
5. Профілактика – виховні бесіди, інформаційні лекції, наглядний матеріал соціально-психологічного стенду спрямовані на попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям та професійному вигоранню у навчально-виховному процесі.
6. Організаційно-методична та аналітична робота за наслідками діяльності служби; планування роботи; створення баз даних, пакетів методичних рекомендацій; аналіз отриманих результатів роботи.
7. Зв’язок з громадськістю – співпраця з:
– центр практичної псхології, соціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти";
– центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
– службами у справах дітей;
– громадськими організаціями;
– благодійними організаціями
Тренінг з протидії гендерному насильству